EN DAG

Så har tiden kommit för oss att ta upp vår första bok. Det blev ”En Dag” av David Nicholls, en bok som blivit prisad av kritiker, sålt flertal av ex och kommer på film i höst med Anne Hathaway och Jim Sturgess i huvudrollerna.

Klicka på bilden för att få information om boken

Julia:
Jag föll för trailern till den kommande filmen, det var så jag hörde talas om En dag. En slumpmässig rutinkoll på Macbooks Front Row. Efter det var jag såld, jag skulle läsa boken till vart pris och därför fanns det inget annat att göra än att rusa ner till närmsta affär, saken vara bara den att det var en söndag och i denna lilla stad blir närmsta affär, en öppen affär. Vilket resulterade i att jag kom hem med den inbundna boken istället för pocketversionen. ’’Inga problem!’’ tänke jag. ’’Den är värd det.’’ Men då är frågan; Tycker jag verkligen att den var det?
Givetvis! Jag älskar boken, jag slukade kapitel efter kapitel på bara några timmar. Jag var bara tvungen att se vad som hände nästa år och nästa igen. Dex och Emma blev mina vänner.
Tråkigt nog valde författaren att bara sådär avsluta hela boken, göra läsaren besviken. En bok som jag älskat så himla mycket blev helt plötsligt inte alls lika bra. Författaren valde nämligen att ändra historien och inte ge oss läsare det slut, att inte ge karaktärerna det slut de förtjänar.
Jag tänker inte ’’spiola’’ något för någon som inte läst därför tänker jag inte gå närmre in på slutet men min första reaktion var i vilket fall: ’’Jag har inte väntat tjugo år..PÅ DETTA?!’’
För så kändes det, att jag levt som en liten bifigur i deras liv utan att ha något att säga till om, levt det liv med dem men nu skulle jag inte få göra det längre.
Samtidigt kan jag nog ge med mig och säga; ’’Ja karaktärerna hade inget mer att komma med.’’ Men du kan inte ge en sådan fin historia ett slut inte ens värt gudarna.
Trots min besvikelse, tycker jag om boken och råder er att inte tveka att läsa den men förbered er på att bli chockerade. Att allt det ni varit med om i tjugo år plötsligt faller i kras.
Jag kommer inte att ge upp David Nicholls, jag kommer ge honom fler chanser genom att läsa hans andra böcker. Inte heller kommer jag missa filmen och jag kan även säga att det är en god relations bok, vilket den egentligen strävar efter. Hade bara slutet varit annorlunda hade En dag haft möjligheten att bli relationsgenrens finaste kärlekshistoria.

Anna:
En dag hamnade i min hög av sommarböcker och jag satte igång att läsa under en av Irlands (många) regniga dagar. Min lilla låne-bebis sov gott i sin vagn och hennes bror hade ytterligare en timme kvar på dagis innan han skulle komma hem för dagen. Tillfället var som gjort för att dyka in i en bok och En dag stod överst på min ”Att-läsa-lista”. Jag blev totalt fast! Det var jobbigt att lägga ifrån sig boken och jag läste vid varje litet ledigt tillfälle. Jag var som uppslukad av dessa karaktärer med så talande personligheter. Ju mer jag läste ju mer lärde jag känna dem. Författaren lät mig komma människorna nära. Det var jag, och endast jag som visste vad de egentligen kände. De delade med sig av sina innersta tankar till mig och deras glädje blev min glädje och deras sorg blev min sorg. Det krävs en bra författare för att detta ska hända. Det var en riktigt bra bok.

Vad hände sen? Efter mer än 300 sidor, en vecka, ur bokens perspektiv 20 år så hände något jag inte kan förklara. Den bara slutade… Den rann ur mina händer och jag låg i min säng nära till tårar. Jag läste kapitlet, som fick mitt hjärta att blöda, om och om igen. Ja, jag hade uppfattat det hela rätt. Fast nej? Kunde det verkligen vara så här? Jag läste kommande kapitel och ja, jag hade uppfattat allt så in i minsta detalj rätt. Jag kände mig så fullkomligt lurad och sviken så väl av författaren och av karaktärerna. Hur kunde författaren ge mig det här slutet? Hur kunde författaren göra så här mot mina vänner. Under en veckas tid, som det tog för mig att läsa boken, så var de mina vänner. Jag var ju människan som de anförtrodde sig åt… Jag vill faktiskt inte avslöja allt för mycket. Det bästa är nog faktiskt att läsa denna bok. Börja läsa idag! Jag lovar er, ni kommer bli besvikna! MEN å andra sidan skulle jag inte vilja vara utan upplevelsen. Jag ångrar inte att jag gav mig hän åt denna underhållande, gripande och fram till de sista kapitlen, fantastiska bok.

En dag är en bok full med överraskningar (bokstavligt talat). Hjärtgripande på många sätt och att veta långt före karaktärerna själva vet är en känsla som endast en riktigt bra bok förmedlar. Att säga att denna bok är oförutsägbar är en lögn fram till sista sidorna, vilket betyder att boken är oförutsägbar. Det är omöjligt att veta vad som kommer hända. Man vill, man hoppas, man tror in i det sista men till vilken nytta?

Slutligen vill jag tillägga, språkpolis som jag är, att språket i boken är lätt att ta till sig och målande på alla vis. Jag vill också be om ursäkt till er som ännu inte läst boken och som nu inte heller kommer göra det på grund av min stora besvikelse över den. Förlåt! Kanske kan ni istället se det som så att en bra bok berör! En bok som berör leder till diskussion. En bok som folk diskuterar, vill man ha läst. En dag har berört mig, både positivt och negativt. Ser fram emot att se mina vänner på bioduken i höst och jag är rätt säker på att en och annan tår kommer att fällas och ett och annat skratt kommer skrattas.

En sak är säker, Em och Dex kommer alltid att ha en speciell plats i min bokhylla!

Anna&Julia sammanfattar
Kärlek, vänskap, löften och svek. Två människor, två liv, två sätt att leva livet. Två perspektiv, Emmas och Dexters. Som Julia sa har En dag potensial att vara relationsgengrens finaste kärlekshistoria. Anna sa att en bra bok berör. Fina ord till en fin bok som slutar fult. Vi är överens angående vår första bok i bokclubben. Den är fantastisk men slutet är gräsligt! Samtidigt är vi överens om att boken är läsvärd oavsett.

Kommentera

