Water for Elephants

 

Vi har kommit till vår andra gemensamma recension; Water for Elephants av Sara Gruen. Äntligen läste Anna klart den och kunde nu dela med sig av sina tankar.
Ps. Ni vet väl att om ni trycker på länken får ni information om boken.

Julia:
Hm, tänkte jag. To read or not to read? Till slut valde jag ändå att ta med mig boken hem ifrån bokrean. Om nu inte boken skulle vara bra så har den i alla fall en underbar titel på svenska: Bröderna Benzinis Spektakulära Cirkusshow. Dessutom vem har inte gillat en bra story om en cirkus, det finns ju så många. Eller?

Nej, det är just där Sara Gruen vinner med sin bok. För man känner sig ungefär lika vilsen och nyfiken som Jacob gör när han för första gången får uppleva vad detta liv har att erbjuda.
Karaktärerna är inte nyfunna det är samma gamla vanliga historia. Pojke möter flicka, blir kär i flicka som redan är gift med en grym man. Men vi har bytt miljö, det är en cirkus och dessutom tar en elefant plats i boken.
Benzinis cirkusshow är ungefär så glamourös och samtidigt smutsig som man kan tänka sig att en cirkus var på 30-40 talet och August är ungefär sådär grym mot djuren, mot sin fru, mot alla som man aldrig skulle kunna tro att en man kunde vara.
Ytterliggare en gång fann jag en bok jag inte ville lägga ner och var gång jag öppnade den var det som att kliva rakt in i mitt eget lilla cirkustält. Färger, former, djur och artister gjorde sitt framför ögonen på mig. Min fantasi tog plötsligt en surrealistisk vändning.
Det märks att Gruen har lagt ner tid på boken, gjort research och andats berättelsen för att vi ska välkomnas in i Jacobs värld, eller snarare den värld Jakob själv introduceras för.
Hela tiden känner man Jakob, Marlena och ja, även Rosie.
Vi lider med Jakob som en äldre man och fasar ännu mer inför den dagen då våra egna barn sätter oss på ett hem. Vi tycker synd om honom, vi gråter och vi skrattar med honom.

Om En dag (läs recension.) inte ger en det slut man som läsare förtjänar gör Water for Elephants det utan tvekan. På alla sätt och vis.
Okej, nu kanske det inte är samma genre, handlingarna är annorlunda men Water for Elephants lämnar en åtimonstonde inte besviken. Det vill säga om du inte har en dold sadistisk sida. Då får du inte alls det slut du vill ha.
MEN är du en hopplös romantiker precis som jag kommer du att stänga boken helnöjd och med ett 4 gånger så stort hjärta. Även om jag inte skulle påstå att man läser boken för en kärlekshistoria, det är snarare för att ta del av en helt spektakulär värld.
Dessutom kan jag lova att du har ett nytt favoritdjur, kan ni gissa vilket?

Anna:
Det går inte att bära vatten till elefanter. Det är omöjligt! Fattar ni egentligen hur mycket en elefant dricker? Nej, det går inte att bära vatten till elefanter, så enkelt är det. Water for elephants hamnade på min att-läsa-lista när jag insåg att det var boken som var baserad på filmen alla pratar om. Jag antar, om jag nu måste ge en förklaring till varför jag inte lagt märke till varken bok eller film tidigare, att jag tyckte namnet lät lite lamt. Nu älskar jag titeln, jag älskar boken, jag älskar elefanter och jag bara mååååste gå på cirkus!

Det tog ett tag för mig att läsa den här boken. Julia har frågat mig hur länge som helst om jag inte är färdig snart. Nu är jag det och jag saknar redan Jacob, Marlena, Walter, Bobo och inte minst Rosie. Boken visar livets livslånga cirkusshow. Det är glittrigt, lyxigt och glamuröst men också kämpigt, sorgligt och orättvist. Vi får träffa Jacob när han är 90…eller vänta, var det 93? Jacob som ser tillbaka på sitt liv och tiden med  Bröderna Benzinis Spektakulära Cirkusshow. Under några rafflande månader under tidigt 30-tal tar cirkuståget med oss på ett svinlande äventyr. Spektakulärt, jo tack. Vi får se cirkuslivets baksidor där människor behandlas som djur och där djur behandlas som om de inte vore levande varelser överhuvudtaget. Men vi får också ta del av de vänskapsband som knyts under omständigheter som dessa, kärlek så stark att den övervinner allt och hoppet om att det en dag kommer att lösa sig till det bättre. Det är en historia som sätter sina spår i själ och hjärta.

Jacob och Marlena är som gjorda för varandra. Deras kärlek är omöjlig och jag kunde känna deras dragning till varandra och frustrationen som de bar av att inte få visa varandra känslor.  När Rosie kommer in i bilden lär jag, Jacob och Marlena känna en elefant olik alla andra elefanter vi tidaigare känt. Okej, ingen av oss hade känt någon elefant förut. Elefant Rosie och cirkusmiljön lyfter den omöjliga kärlekshistorien till en helt ny dimension. För visst har vi hört det förut? De blir förälskade, de kan inte få varandra…bla bla bla! Men en story likt så många andra blir annorlunda, målande och än mer fascinerande när vi befinner oss mitt i den lysande cirkusshowen som vi snabbt inser är så mycket mer än bara lysande, på gott och ont.

Det var inte bokens fel att det tog lång tid för mig att läsa den. Det är en bok, enligt min åsikt, omöjlig att lägga ifrån sig. Därför är det dumt att ta upp den när man har för lite tid. Helt plötsligt har flera timmar gått, att klockan blivit långt efter läggdags är ett faktum och man vill bara läsa liiite till. Denna feel-good-bok lämpar sig för människor som är svaga för romantiska böcker men trötta på alla de där självklara ”Han får henne, hon får honom och så levde de lyckliga i alla sina dagar”-böckerna. Vill du ha något mer än bara pussigull så är Water for elephants den perfekta läsningen! Jag ser vilt fram emot att se denna spektakulära show på min TV i höst. När jag kommer hem från mitt eget lilla äventyr och fått min syster att läsa ut boken så ska hon och jag poppa alldeles för mycket pop corn, bädda ner oss i varsin del av soffan och njuta av denna historia på dvd. För jag hoppas att jag kommer att njuta lika mycket av filmen som jag gjorde av boken. Sätt upp Water for elephants överst på er lista av böcker ni måste läsa. Jag lovar er, det kommer bli spektakulärt. Och en sak är klar! Jag kommer aldrig glömma att ta med någon på cirkus, jag kommer aldrig sluta behandla äldre människor med respekt och jag kommer aldrig att påstå att det går att bära vatten till elefanter. Det är några av de saker som Jacob lärde mig!

Tack Sara Gruen för en fantastisk, välarbetad, genomtänkt och färgstark bok och jag önskar er alla spektakulär läsning!

Kommentera

