Om En Pojke

Här kommer jag inte gå ut med någon, SE INTE FILMEN! Varning. Jag förmodar att ni alla redan har sett Hugh Grant ’’Killing them softly with his song’’ och kärat ner er i Marcus hemstickade mössor. Har ni bott i en skokartong längs E65:an de senaste sådär 20 åren och missat filmen råder jag er, precis som tidigare, att inte se filmen först. Varför skulle man egentligen, se filmen först? Det är dumt. Men i vilket fall. Vi fortsätter.

Will är 36 år gammal och Marcus är 12. Will är ungkarl och har aldrig jobbat i hela sitt liv, han lever på pengarna från sin pappas jullåt: ’’Santas Super Sleigh’’. Marcus mamma är tydligen självmordsbenägen och i skolan blir han mobbad.
Finns det något som INTE talar om att detta är en ’’match made in heaven?’’ Rätt mycket eller hur? Men på något konstigt vis lyckas ändå Marcus nästa sig in i Wills liv, kanske straffas Will för att han använder ensamma föräldrargruppen (förlåt men jag har läst boken på engelska, översättning är riktigt krass) för att träffa kvinnor.  Han har ju ingen son på två år som heter Ned.
Men vem av Marcus och Will är det som är barnet egentligen?

Där slutar jag att beskriva boken. Jag anser att ni måste få reda på resten själv. Ja den kanske är i kortaste laget men det räcker så. Ni behöver nog inte få reda på mer än vad jag skrivit innan ni läser.
Titeln på boken är en hedring till Nirvanas låt ’’About A Girl/ Om en flicka’’ men ni förstår väl liksom jag att det är mycket mer än så. För boken handlar ju faktiskt om en pojke, kanske två. Vad anser ni?
Detta är ingen recension jag tänker inte säga vad jag tycker, jag är bara här för att intressera er.
Precis som med alla andra av Hornbys böcker går relationerna inte att komma ifrån, precis som i verkliga livet är vi här beroende av dem.
Precis som ’’kärleken har inga gränser’’ har inte heller vänskapen några. Men ni lär er med vägen.

One thought on “Om En Pojke

Kommentera

