En God Människa

Fredag, vad har ni gjort idag? Sitter ni framför tv:n och väntar på idol? Eller ni kanske precis ätit räkor och vitlöksbröd? Kanske har ni redan hunnit fram till godiset eller kanske har ni precis slutat jobba. I vilket fall så har ni precis klickat er fram till den femte och näst sista boken under våra Nick Hornby-dagar.

Jag ska inte låta er vänta längre. En god människa, hamnade inte i min bokhylla på mitt bevåg. Nej, hör och häpna, det var min kära mamma som inhandlade den. Den här boken var faktiskt den andra i ordningen som jag läste och just då kändes det som en inte alls typisk Nick Hornby-bok. Jag var ju van vid Rob, Barry, Dick och musik, musik, musik.
Därför var det, med inte allt för stor entusiasm jag läste boken. Föga anade jag inte hur fel jag skulle ha. Fortare än fortaste slukade jag boken. Katie är gift med en av stadens populäraste män. Super, tänker säkert ni? ’’Lyckliga kvinna!’’ Fel, fel, fel! Hennes man, David, må vara känd i den lilla staden men det är nog inget drömscenario om ens man går under signaturen ’’Argast i Holloway’’ i tidningen. Inte konstigt Katie, som själv är doktor, ligger med en annan man. Så länge han inte är argast i Holloway. För märkligt nog verkar inte Davids arga sida sluta när han kommer hem, snacka om att ta arbetet med sig hem.
Men precis som alla andra människor lyckas ju inte Katie undanhålla sin otrohet och en dag klampar en annan David in genom dörren, med en snubbe som heter DJ GoodNews, och har beslutat sig för att vara världens vänligaste själ. Underbart, tänker ni nu. Hennes man lyckades ändra på sig, så fantastiskt. Fel, fel, fel igen! Har ni ingen verklighets uppfattning? Är ni tappade bakom tåget? Hade du velat att din före detta förbannade make kommer in med en healer och nu plötsligt ska välsigna alla som kommer i dess väg? Trodde väl det.

Handlingen är ju inte oförväntad men så himla rolig. Allt är roligt med denna boken, därför att man till och med måste skratta åt det tragiska. Det finns ingen annan utväg. Jag vet inte vad jag mer ska säga. Här säger egentligen informationen allt, men tro inte att ni kommer undan för det. Ni har inte läst boken förrän ni öppnat den, pocket eller inbunden skiter jag fullständigt i, och memorerat sida för sida. I vilket fall så är den här boken något för dig om du vill skratta, gråta, gråt/skratta eller bara läsa något skitbra av Nick Hornby.

Kommentera

