Det Susar i Säven / The Wind in the Willows

För 103 år idag publicerades för första gången en av tidernas bästa barnböcker; Det susar i säven av Kenneth Grahame.
Visste ni förresten att jag har varit i en liten del av Paddans boende? Jodå på Disneyland. Kanske inte så värst autentiskt och inte heller så tilltänkt då man serverade hamburgare där.
Hur som helst. Jag tror att de flesta av er faktiskt har en aning om vad Det susar i säven handlar om, annars tycker jag synd om era lärare som behövts dras med er i flera år.

Detta blir inte heller någon vidare lång text om huruvida den skildrar dåtidens samhälle och så vidare utan det blir istället en kort liten kärleksförklaring om hur fängslande denna berättelse är. Det är fantasifullt, vackert och precis så man tänker sig att djur lever när vi inte ser på. Världen är magisk men samtidigt är miljön så typiskt engelsk, ibland känns det som att läsa Miss Marple för barn om man då bortser från morden, hur det nu går att göra i en Marple-historia.

Det susar i säven är helt klart med på min topp fem lista över barnböcker men i min enligt mig anser jag inte att man ska vara ett barn för att läsa den, ålder spelar ingen roll när det kommer till böcker, där är det ju endast fantasin som sätter gränser.
Men vad den här texten har fått mig till är ett litet uppdrag. Under tentaveckan kommer jag att försöka göra en liten paus och smita in på barnavdelningen på biblioteket för att dyka ner i sagor av alla dess slag.
Upplägget på den här sidan är jag oklar om ännu men det formar sig med all säkerhet rätt fort.
Nästa vecka kommer att vara barnens vecka och jag ser fram emot en resa i alla dess världar, för vem har bäst fantasi om inte barnen?

 

 

 

 

Kommentera

