Den döende dandyn

Läskigt värre! Passar ju bra nu när det är halloweentider. Faktum är att jag läste Den döende dandyn, av Mari Jungstedt, i en solstol i Turkiet, i slutet på augusti. Men så ärlig behöver jag ju inte vara. I vilket fall som helst ÄR detta en bra semesterbok. Jag har väl egentligen aldrig varit så värst förtjust i kriminalromaner men där, under den gassande solen i en bekväm solstol, ett myrsteg till poolen och inte mer än ett stenkast till stranden, tror jag att min litterära repertoar utvidgades. Det var mysigt spännande, absolut!

Det jag gillad emed boken var nog mest miljöbeskrivningarna. Jag har aldrig varit på Gotland vilket retade mig något enormt när jag läste boken. Härliga, idylliska Gotland… Ja, den känslan fick jag.  Och dessutom så kan det ju hända väldigt kusliga och spännande saker där!

Det roliga tyckte jag, som inte precis läst kriminalromaner förr, var att jag mistänkte alla. Alla var i min värld misstänkta för det fruktansvärt obehagliga brott som begåtts på vackra Gotland. Att sitta där, i sin solstol eller hemma i soffan i mörka oktober för den delen, och reda upp brott var faktiskt överraskande roligt! Jag älskar att se kriminalserier på TV och filmer på samma tema. Att läsa om det var nästan bättre. Då fick jag ju själv bestämma hur alla skulle se ut och hur miljöerna såg ut och så vidare. Dessutom kunde jag gå tillbaka i texten om det var något jag inte förstod.

Jag antar att detta egentligen är en helt vanlig kriminalroman, nästan en i mängden. Det finns så många! Men jag rekomenderar er att läsa just denna! I pocketversionen är 354 sidor, välskriven läsning. Mitt tips är: Släck alla lampor, tänd massor av stearinljus, på med myskläder, kryp upp i soffan och njut av denna mysigt, kusliga bok.

 (Det går även lika bra på en strand under vajande palmer)

 

 

Kommentera

