Stolthet & Fördom & Zombies

 

Är det inte härligt att ha Anna tillbaka?!

Tänk er 1800-talets England. Tänker er gröna kullar, enorma hus, baler, välklädda kvinnor och män som talar artigt och letar efter någon att gifta sig med.

Och så tänker ni er, mitt i allt detta, ZOMBIES!

Huvudkaraktärerna känner ni igen, Elizabeth Bennet, hennes systrar, Mr Bingley och så givetvis Mr Darcy. Men Lizzie och hennes fyra systrar är inte fem hjälplösa unga kvinnor utan de är hänsynslösa zombiejägare, lärda av en av de bästa i Kina. Jag undrar vad Jane Austen hade sagt om hon hade fått läsa den här versionen av sitt mästerverk. Med all säkerhet hade hon älskat den, för hur kan man inte göra det? Det finns egentligen inget obehagligt över berättelsen utan istället blir man tagen på sängen av den överraskning när Mr Bingleys hus blir invaderat av zombies mitt under en fest eller när Mr Darcy flyger rakt in i spiselkransen efter att ha friat till Lizzie första gången (ni vet när han säger att han har kämpat mot sitt bättre vetande osv.) och att det är Lizzie själv som gett honom en ordentlig känga.
Stolthet & Fördom är en av mina favoritböcker, det första jag läste med Austen och en värld jag gärna vill försvinna in i hundra gånger om. Men jag kan inte annat än skratta ihjäl mig när jag läser denna version, den är så underhållande, så fantastisk. Kanske krävs det inte så värst mycket talang för att fylla på och ändra eller så är det just vad det gör. Bilderna i boken försämrar inte oddsen för berättelsen heller och det mest underbara är att trots alla denna oro i dåtidens England så är deras mor ändå bekymrad över hur det kommer gå för hennes döttrar i äktenskapet.

En liten spoiler alert dessutom är att Mr Wickham får det slut han egentligen förtjänar som vi alla önskar att han skulle få men inte säger rakt ut. Jag älskar att ha hittat en bok där humor är ett stort inslag, där berättelsen bygger på komedi och det gör inte mig något att man en smula förlöjligar en av världshistoriens kändaste författare och hennes underbara bok därför allting behöver inte vara så seriöst alltid, människan behöver skratta för att må bra och dessutom är detta en underbar bok för er som är lättskrämda, det är zombies som festar på döda människor men händelserna får oss inte att vilja sova med lampan tänd eller krypa upp till mamma och pappa igen som vi gjorde när vi var små.
Är ni dock riktiga kultursnobbar som tycker att ’’allting var bättre förr’’ och har långt till skratt kanske ni ska välja något där ni inte riskerar att le, kanske Dracula eller Frankenstein.

Kommentera

