Jag älskade honom

Lördag, och först ut har vi Jag älskade honom. Det är kanske inte en roman, med sina få sidor går den mer åt novellen men så är det inte tillräckligt kort för det heller. Vi kommer till noveller senare.
Jag älskade honom är en perfekt “rebound”-bok, lyssna på någon som vet. Det är inte en bok med något lyckligt Jane Austen-slut och inte heller slutar den med att någon dör. Det handlar om att till slut acceptera det som man är borta och dessutom varar boken ungefär lika länge som den personen är värd att gråta över.
Jag läste ut boken på en dag, kanske för att den är väldigt lättläst men kanske även för att att jag faktiskt fastnade i berättelsen. Jag ville veta vad som hände sen och på grund av längden, eller ska jag säga tvärtom kanske, så behövde man ju inte heller läsa länge innan man fick reda på det.

Det finns inte så mycket information att hitta om boken och därför tänker jag berätta lite om den också.
Chloé, har blivit lämnad av sin man som hon har två flickor tillsammans med. Som ni kanske förstår har hon lite svårt att komma över detta, vad hände?
Hennes svärfar, som hon inte alls kommer överens med, bjuder med Chloé och hennes två döttrar ut till deras hus på landet för att komma bort. Det går väl sådär i början. Men så en kväll börjar hennes svärfar berätta en historia om en kvinna han en gång älskade och på den vägen går det.

Det är svårt att skriva ett särskilt långt inlägg om en kort bok därför att jag inte vill avslöja för mycket. Men man behöver egentligen inte läsa mer än de första raderna för att faktiskt älska boken, så är det bara. Om möjligt är den kanske något flickig men långt ifrån chic-lit.
Vad man kommer märka med Anna Gavalda är att hon låter sina karaktärer skapa relationer där man aldrig trodde att de kunde finna några. De som från början känns omöjliga är också de som fungerar bäst.
Ja, detta är relationsböcker. Välkommen till min favoritgenre men åh, så bra böcker.
Ibland behöver vi vara med om det omöjliga och det lär ju oss också att inse att man kan finna bra människor i vem som helst. Allt som oftast i de vi tror allra minst om.

Kommentera

