Tillsammans är man mindre ensam

Detta är Anna Gavaldas Dracula, Jane Eyre, Om en pojke, En dag, Räddaren i Nöden. You name it. Detta är boken, med stort B. Den är vad man sammankopplar Anna Gavalda med, förlåt Anna men det är sant.
Och är det så konstigt?
Den är makalöst bra. Första gången jag läste Tillsammans är man mindre ensam var på en semester, vilket var fruktansvärt farligt för att det resulterade i att jag spenderade tre dagar på hotellrummet under tiden som mitt sällskap njöt vid poolen. Men jag ville inte bli störd, varken av andra eller av den plågande hetta som gjorde det svårt att läsa.
Jag ville så gärna vara den femte personen i deras relation. För stunden var det allt jag önskade.

Först ut av karaktärerna är Camille, en utbränd ung kvinna som arbetar som städerska.
Sen kommer Philibert som kommer ifrån en aristokrat familj och så stammar han.
Nästa i raden är Franck, Philiberts inneboende. En grinig kock som gillar vackra kvinnor.
Och så sist har vi Francks mormor, Paulette som inte vill skiljas ifrån sitt hem och sina katter men har snart inget val.
Så helt plötsligt en dag så väljer de att alla bo under samma tak och det som händer sen…

 

En mysig samling av människor, inte sant? Jag tycker det, och det kommer ni också att tycka om ni läser boken. Ni kommer älska dem alla men på olika sätt.
Familj och vänner kan man hitta i vem som helst bara man tillåter sig själv och det är precis vad jag tycker att den här berättelsen förmedlar. Självklart kan ni säkert lista ut slutet redan när ni läst första kapitlet men för guds skull, fortsätt läs.
Om Jag älskade honom är en ’rebound’-bok så är Tillsammans är man mindre ensam en äkta ’feel good’-bok och bland de bästa som finns där ute.
Anna Gavalda har verkligen satt som uppgift att ge alla karaktärer ett liv mellan raderna, funderat ut vad som gör de alla så speciella och varför de behöver träffa just varandra.
Det är uttänkt, det är bra och det är realistiskt. Precis vad vi alla behöver ibland.

2 thoughts on “Tillsammans är man mindre ensam

Kommentera

