Boktjuven

Nej jag ångrade mig igen. Jag vill spara min författare till ett mycket mer speciellt tillfälle.
Såhär, dagarna innan nyår tänker jag däremot berätta om en annan bok. Som inte har något med nyår att göra och inte heller med julen eller något sådant.

Nej istället tänkte jag prata lite Tyskland och 1940-talet. Jag tänkte prata lite om Liesel som är nio år gammal när hennes mor tvingas lämna iväg henne till ett tyskt par i Molching. Anledningen till detta visar sig vara att Liesels föräldrar brukat sympatisera med kommunisterna. På resan till sina fosterföräldrar tvingas de dock ta en paus i sin resa då Liesels bror dör och de måste begrava honom. Detta är första gången som Liesel möter döden.
Döden som faktiskt är berättaren i den här boken och som startar berättelsen med de här muntra orden: ‘Here’s a fact. You’re going to die.//Här är ett faktum. Du kommer att dö.’ och är min inte fast redan efter den meningen så kan jag nog inte övertala er vidare i den här texten att läsa boken.
På tal om att läsa så är det precis vad Liesel inte kan göra men hon har lyckats sno åt sig en bok ”The Grave Digger’s Handbook. Gravgrävarens Handbok.”  Detta blir inte enda gången Liesel kommer att stjäla en bok…
Hennes fostermor är en aning hård emot Liesel så det är ju tur att Hans Hubermann, hennes fosterfar,  är en klok och mycket god man som tar hand om Liesel och lär henne att läsa. Och så finns ju Rudy med det citrongula håret som mest av allt vill pussa Liesel men det får han inte. Ovanpå allt detta så pågår det ju faktiskt ett krig runt om i världen och vi skulle ju ljuga om det inte påverkade Liesel och de människor runt om henne.

Döden vet allt, både på gott och ont. Vi får reda på saker vi inte vill veta, vi får reda på saker vi måste veta. Vi får berättad för oss i förväg vad som kommer att ske och i slutet av boken hoppas vi innerligt att Döden har fel. Men han vet ju, han kan inte fel. Det är tragedi och komedi på en och samma gång, vad annars skulle man få med en berättare som den vi har här?   Vad som till slut händer kommer få er att tappa hakan, bli aningen chockade men när ni tänker efter hade ni listat ut det enda från början eller så hade pusselbitarna fallit på plats under tiden. När ni tänker efter.
Boktjuven bjuder på ett fantastiskt innehåll och när man väl börjat läsa går det inte att lägga ner den. Jag kunde i alla fall inte göra det. Om ni inte läser den för att  den verkar vara spännande, läs den för att Döden berättar eller för ca tio sidor med bilder på. Böcker med bilder går ju alltid hem, eller?

 

Kommentera

