Me & Mr Darcy

Kärlekshistorier och chick-lits vad jag älskar att läsa er när det är storm ute. Den här boken hade jag aldrig hittat själv, den var en gåva ifrån en vän. En vän som sade: ”Den här boken stod det Julia på.” Hon var, precis som alla andra av mina goda vänner, fullt medveten om att min stora kärlek är Mr Darcy. Men är det så konstigt? Denna gentleman ifrån en svunnen tid som på något vis lyckas ta sig in i inte bara Elizabeth Bennets hjärta utan i alla kvinnors hjärtan. Vare sig det är i bokform eller i Colin Firth skepnad. Hur många gånger har man inte drömt mig bort till Jane Austens värld och fantiserat om Mr Darcy och suckat högt över att det har gått utför med världens män. Men är det egentligen vad alla kvinnor vill ha?

Me and Mr Darcy handlar om vad som händer när man plötsligt står öga mot öga med den verklige Fitzwilliam Darcy. När en modern kvinna som, precis som alla oss andra, spytt galla över moderna män och istället drömt engelska slätter och gentlemän får gå på date med Mr Darcy. I  den här boken en berättelse om vad man egentligen vill ha när man får möjligheten att faktiskt välja.

Jag minns för någon sommar sedan när Stolthet & Fördom precis hade tagit sig in i mitt liv och min förälskelse  på denne man var som störst,  hur jag ofta tänkte på att det jag nämnt ovan. Mittemot min arbetsplats fanns en uteservering och just som jag stod och tittade ut genom fönstret hände det mest overkliga jag kunde tänka mig. En ung man, klädd i grön sammetskavaj, bruna byxor och vit skjorta gjorde entré med sin familj på denna servering. Den unge mannen gick med käpp och frisyren var slående lik Matthew MacFadyens i 2005s filmversion. Han var artig, bugade sig och vi kan väl säga att i helhet påminde han om den Darcy jag bildat i mitt huvud. Men sen kom reaktionen av det hela. Hur kunde man gå klädd så? Han kunde ju inte vara härifrån ingen ser ut så här,vilken udda typ och plötsligt slog det mig att hur mycket man än skulle vilja att en sådan man som Mr Darcy existerade så hör han bäst hemma i min fantasi och i Jane Austens bok.

Har man läst Stolthet & Fördom och sedan läser Me and Mr Darcy kan man helt plötsligt stanna till och tänka ”vänta, den här biten känner jag igen.” Intrigen i Me and.. påminner väldigt mycket om den som faktiskt sker i Jane Austens roman. Jag skulle dessutom vilja gå till sådana längder och säga att intrigen är densamma men i en modern tappning. Ju längre in i boken man kommer ju mer kommer man att inse det och slutet är kanske inte det vi hoppats på men det vi i helhet inser är det rätta. Men under tiden dit har det varit en fantastiskt resa. Inte bara lärorik för karaktären men även för oss själva.

 

 

Kommentera

