Jag har också läst Niceville

Jag kan inte låta bli att förundras över hur en bok kan påverka människor så olika. Julia berördes men berördes inte. Jag, som också läst Niceville, blev berörd och berördes! En bok full av värme, kärlek och ja… jag har lite svårt att välja ord som bäst beskriver Niceville. Historia är kanske ett passande ordval i sammanhang som detta. Skrämmande nog utspelar sig den här, enligt min åsikt, gripande romanen endast 50 år tillbaka i tiden. 50 år!!! För 50 år sedan i ett av världens mäktigaste länder gjorde vi skillnad på människor och människor. Färgade människor förbjöds att handla i samma snabbköp som vita. De förbjöds att åka samma bussar som vita och inte fick de uträtta sina behov på samma toaletter som vita. Återigen kan jag inte förstå att detta pågick för fullt för 50 år sedan. Niceville berättar ur både svartas och vitas perspektiv om ett samhälle som gör mig så arg och ledsen.

Jag vill inte se Niceville som en underhållande roman som läses i en hast. Jag kommer inte heller tvinga någon att tycka om denna bok. För vad finns det egentligen att tycka om i Niceville? Ett samhälle som gör skillnad på människor på grund av hudfärg? Ett system som tillåter att människor som uttrycker sin åsikt blir bestraffade och utfrysta? Det finns inte mycket att tycka om här om jag ska vara helt ärlig. Det som däremot går att tycka om är människorna som kämpar för frihet, de som inte längre finner sig i att tystas ner och brytas ner. Aibileen, Minny, Skeeter och de andra hembiträdena som står upp för sig själv och delar med sig av sina historier oavsett konsekvenserna, dem tycker jag hemskt mycket om. Ibland får jag påminna mig själv om att detta inte är en sann berättelse. Detta har inte hänt på riktigt. Men jo! Det har visst hänt på riktigt. I allra högsta grad har detta hänt på riktigt. För 50 år sedan i ett av världens mäktigaste länder har detta pågått. Det får jag påminna mig själv om, hur ofattbart det än är. Läs Niceville och förstå att vi alla är människor hur olika vi än är, hur olika vi än ser ut. Detta skriver jag utan att vara politisk, inte för jag är vit, inte för att vara duktig. Detta skriver jag för att jag är människa.

Kommentera

