Stolthet & Fördom

”Det är en allmänt erkänd sanning att en ogift man som äger en stor förmögenhet måste vara i behov av en hustru”.

Ja, den här boken behöver väl ingen större presentation? Har man inte läst boken har man sett någon av de åtskilliga filmer som finns där ute.
Mr Darcy har blivit synonym för den perfekte mannen och berättelsen klassas som en de bästa kärlekshistorier som finns där ute. Detta var innan Bella träffade Edward, innan Harry mötte Sally, innan Bridget mötte Mark, innan Emma mötte Dexter och långt innan Rachel mötte Finn.

Jag minns inte varför jag bestämde mig för att en dag läsa Stolthet och Fördom däremot minns jag att det var påsklov och ovanligt kallt. Jag minns också att jag försökte hitta de mest udda vrår att läsa i. Ställen som kändes rätt för boken. Fönsterkarmar, framför kaminer, på golvet i skräddaställning, jag tror även någonstans på vägen att jag hamnade i en park i sen marsmånad för att läsa i fred och på det vis jag ansåg Jane Austen värdigt, för att få känslan på ett mycket speciellt vis. Men nog om det.
Istället vill jag nu tacka Jane Austen, för utan henne och hennes mästerverk hade jag antagligen inte varit den bokmal jag är idag. Utan den där boken hade jag nog aldrig fortsatt läsa och så mycket. Ett tag under mina tonår försvann jag nämligen ifrån den världen, böckernas. Som jag hade lärt mig tycka om redan tidigt i mitt liv. Ett tag hade böckerna förlorat mig men tack vare att jag den dagen valde Stolthet och Fördom så hittade jag tillbaka till dem. Mina saknade vänner och nu tänker jag aldrig släppa taget om de världar jag tillåts rymma till så fort jag öppnar en bok.

Jag tror inte jag förvånar någon när jag säger att Lizzie Bennet är min favoritkaraktär och inte heller höjer väl någon på ögonbrynen när jag även säger att Caroline Bingley, Lydia Bennet och Mr Wickham är karaktärer som inte alls faller mig i smaken. Lydia Bennet som på många vis påminner om Marianne Dashwood men som lever ut de fantasier som står för deras karaktärer. Precis som i gårdagens bok så är det familjerelationen som står i centrum för karaktären och jag älskar att de alla fem systrarna är så olika men ändå så nära varandra.
Tillsammans med Elizabeth lär man sig att älska Mr Darcy, vi är ju lika svårflörtade i början som Lizzie själv är. Inte ens vid Darcys första frieri är vi övertygade även om våra hjärtan lätt hoppar över ett slag. Men allt som boken fortsätter finns det inget man hellre vill än att se dem tillsammans.

Fastnar man lika lätt som jag gjorde i boken känner man sig övergiven när man stänger igen den. Man kommer sakna alla de fantastiska fester man bjöds med på och de otroliga hus vi välkomnats in i.
Men så är det vad som är helt fantastiskt med böcker, att när som helst vi känner oss sugna kan vi bara öppna dem igen och försvinna.

One thought on “Stolthet & Fördom

Kommentera

