BASED ON A TRUE STORY

Vad är er relation till biografier/ självbiografier? Läser ni många av dem? Läser ni endast böcker om verkliga händelser?
Lockas ni till att läsa om Bob Dylan eller föredrar ni att öppna en bok om Anna vars mamma gick bort när hon var tio?
Hur förhåller ni er till böcker om människors verkliga liv?

Det är kanske tråkigt men sant, jag läser väldigt ogärna böcker som går under genren: ”sanna historier”. Särskilt inte de som är tragiska. Kanske är det dumt och kalla det att gömma sig undan verkligheten men jag får ju välja och då väljer jag helst inte att läsa just det, mestadels eftersom jag vet att min sinnesstämning kommer vara sådär efteråt. Det är samma sak som om jag skulle finna en fiktiv bok (läs: Ps. Jag Älskar Dig) där jag vet att jag kommer dränka varenda sida i boken med tårar.
Är det däremot Patti Smits ‘Just Kids’ eller Stephen Fry’s ‘Chronichels’ går det an men allra helst undviker jag att leva i den sortens värld när jag läser. Jag har inte ens vågat att läsa Alex Schulmans ‘Skynda att älska’ just för att. Då hör det till att jag finner Herr Schulman mycket duktig.
Däremot vet jag många som nästan enbart läser sådant och det är ju intressant att veta varför, hur och om.

Kommentera

