Lite frågor

Såhär på lördagskvällen tycker jag vi tar lite frågor om böcker. Frågor jag hittat lite här och var. Enjoy!

 Den värsta läsupplevelse du haft?

Jag har nog aldrig haft en hemsk läsupplevelse, inte sådär fruktansvärd. Dock minns jag när jag läste Flickan med de röda skorna hur jag grät floder och lovad mig själv att ALDRIG läsa något sådant igen. Jisses, vad jag mådde dåligt.

Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Stolthet & Fördom har väl påverkat mig mest på det vis att jag fann tillbaka till böckerna värld igen. Läs min recension om det här

Vad använder du som bokmärke?
Vad jag hittar i närheten. Men jag har aldrig, aldrig, aldrig läst klart en bok om jag bytt bokmärke mitt i en bok. Superkonstigt! Men om det är ett kvitto, kort eller ett löv, ja det är olika.

Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? 
Jag ringar in, kletar ner dem med choklad och pressar in dem i trånga utrymmen ex väskor men förutom det…

Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Romträsket, Räddaren i Nöden, Den besynnerliga händelsen om hunden vid nattetid, Boktjuven, Tunnelseende, Juliet, Naked. Need I say more?

Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Jag läste alltid sista sidan först förr men jag har vant mig av med det.

Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag planerar att ha ett bibliotek i klass med Skönheten & Odjuret! Men låna gärna!

Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker?
 Jag kan få dille på en bok jag hört/läst om. Då är det den och ingen annan som gäller. Men oftast går jag på vad som lockar för dagen när jag handlar.

Vilken bok ger dig vårkänslor?
Böcker som Jane Austens och deckare.

Vilken bok inspirerar dig?
Böcker men ofantligt starka karaktärer, kvinnliga som manliga. Välskrivna böcker. Men en viss bok? Näää  

Vilken bokkaraktär skulle du vilja ha som vän?
Får nog bli vilka istället. Lizzie Bennet, any hour of the day!  Eller Holden Caulfield, han skull varit min perfekta killkompis i tonåren om kanske ett litet projekt. Sen måste jag få säga Christopher Boone från The Curious Incident of the Dog in the Night-time.
Vilken författare hade du helst velat träffa?
Jane. För att ge henne en bamsekram och tacka henne för allt fint hon gjort för världen.  Sen för att få veta hur hon var. Att skriva om fina människor är en sak. Jag hade nog velat skaka hand med F. Scott Fitzgerald och Salinger också.

Vilken är din favoritbilderbok?
Where the Wild Things Are.

Vilken bok retar du dig mest på slutet?
En dag. Det slutet gör mig fortfarande arg och ledsen!

Vilken bok önskar du att du skrev?
Harry Potter, vilken som. Jag skulle göra vad som helst för att få vara den som fick bygga upp denna värld.

Kommentera

