Elsas hemlighet

Av: Sofi Fahrman
Utgivningsår: 2012
Förlag: Norstedts
Antal sidor: 442

Så var Elsa tillbaka igen. Det är nu tre år senare och Elsa har ett fast jobb på Bladet plus ett stadigt förhållande med Hugo. Nu verkar det som om Elsa äntligen hamnat på stadig mark.
Men kriser drabbar även Bladet och helt plötsligt sägs Elsa upp ifrån sitt jobb. Men hur ska hon göra? Ska hon berätta detta för någon? Vad kommer hända med modeveckan i New York nu? Hon bara måste åka till New York.
Problemen börjar bunkra ihop sig igen och så till råga på allt så har även hennes ’’wingman’’ Maria gift sig vilket lämnar Elsa kvar som sista singeln i kompis gänget. Visst, hon har ju Hugo men han verkar aldrig fria och nu helt plötsligt verkar det som det är just vad Elsa vill att han ska göra.
Ska allt lösa sig till Elsas fördel till sist?

Så var det den tredje (och förhoppningsvis sista) boken i Elsa-trilogin och nu ska jag ärligt talat säga att jag är trött på Elsa. När jag läste den här boken tyckte jag att Elsa inte alls mognat utan snarare tvärtom.Hon har förvandlats till den där störiga tjejen i klassen som man aldrig skulle vilja umgås med.
I den här boken förstår jag inte henne alls. Jag är trött på all name-dropping och alla galna upptåg som Elsa ger sig ut på. Nu är jag inte ens intresserad hur det går för henne, jag vill bara läsa klart och knyta ihop säcken.Det enda som faktiskt gör boken intressant är Elsas nya väninna Rebecka Sim…Rasmusson, lite nytt blod i boken som rädda Elsa från alla hennes tabbar, som att sno sin nye chefs trenchcoat.
Marilyn Carlsson från bok ett är också tillbaka men fyller egentligen ingen större funktion mer än att vara släkt med Viveka Carlsson, den elaka redaktören på Elegance. En del av boken som ärligt talat mest känns som en ny version av ’Djävulen bär Prada.
Att Elsa dessutom helt plötsligt vill gifta sig gör inte det hela mycket mer roligt och hon känns mest jobbig när hela hennes liv plötsligt figurerar runt att Hugo ska fria och sedan drar till New York när han inte gör det.
Nej första boken var bra och som jag skrev i den recensionen; ’’Ett måste om man är modeintresserad bokmal boende i Sverige’’ men de övriga två böckerna kommer inte riktigt ikapp enligt mig, den tredje känns mest framkrystad. Men gillar man att läsa om Stockhols uteklubbar, fester i LA, relations drama stup i kvarten, kläder och huvudkaraktärer som strular till det gång på gång, är det kanske helt rätt bok för dig.

Kommentera

