Marshmallows till frukost

av: Dorothy Koomson
Orginaltitel: Marshmallows for breakfast
Utgiven: 2010
Förlag: Norstedts
Antal sidor: ca  414

Kendra Tamale har precis flyttat tillbaka hem till England efter en vistelse i Australien. Hon hyr en lägenhet ovanpå ett garage hos Kyle Gadsborough var fru precis lämnat honom ensam med deras två tvillingar Summer och Jaxon.
Kendra har inte för avsikt att lära känna sin nya hyresvärd utan försöker gärna vara så osynlig som möjligt, men det är inte vad Summer och Jaxon har för plan. Hon blir snabbt en favorit hos tvillingarna och även deras far fattar till slut tycke för henne. Men något med tvillingarnas moders försvinnande stämmer inte och mycket snart dyker även en någon upp ifrån Kendras förflutna. Någon som mycket väl kan ha att göra med att hon en gång i tiden flydde.

Oavsett hur dålig/tråkig jag tycker att en bok är så läser jag alltid klart, även om det tar lite längre tid att läsa klart eftersom att jag får kämpa dubbelt så mycket med den. Ibland händer det nämligen att jag fastnat lite längre fram eller älskat slutet trots att boken varit seg.
Så är inte fallet med den här boken.
Den började bra och det var därför som jag fortsatte att läsa men ju längre in jag kom ju mer besviken och uttråkad blev jag.
Jag tycker inte om att tala illa om böcker som tar upp viktiga ämnen men hur mycket empati jag än vill ha för en karaktär så måste jag erkänna att halvvägs in var jag så trött på Kendra att jag ville kräkas. Jag visste var det skulle sluta någonstans men vägen dit var så lång, onödigt lång, och allt annat än rak. Ärligt talat så fanns där inte en karaktär i boken som intresserade mig med undantag för tvillingarna som inte fick alls den tid i rampljuset som de förtjänade. Även om boken cirkulerade runt dem så ville jag ha mer än vad jag fick. För min del har det kastats in för många karaktärer som döljer den ena händelsen efter den andra och ibland känns det mer som en novellsamling än en roman.
Slutet var också en stor besvikelse och jag undrar om inte författaren tröttnade på sin egen bok och bara ville ha ett avslut på det hela. Det är vad jag misstänker. Uppgörelsen gör sig på absolut sista sidan och förklarar absolut INGENTING!
Enligt min åsikt har författaren inte riktigt fått ihop sin bok till något mer än en liten tunn röd tråd som ibland försvinner bort och blir genomskinlig.
Inte ens språket fångar mig, det är mer en känsla av att försöka vara poetisk än att faktiskt vara poetisk. Språket får mig att rysa lite för att det är så ogenomtänkt och ett fullständigt misslyckande.
Nästa gång jag ser en bok signerad av den här författaren kommer jag nog att rygga tillbaka och tänka en gång till innan jag väljer ut just den.

Summan av det hela är att om man gillar ’’baserad på en sann historia’’-böcker kommer man nog tycka om den här. Men vi har ju redan klargjort för längesedan att jag inte är en sådan person och därför var den här ingenting för mig. Men titeln får ett plus. Även om det kanske hade passat bättre på en chic lit, vilket jag faktiskt inte tycker är en genre som stämmer in här.

Kommentera

