Silke

Av: Alessandro Baricco
Orginaltitel: Seta
Utgivningsår: 1996

Alessandro Baricco har skrivit kanske inte den längsta men absolut finaste berättelse någonsin. En berättelse om unge Hervé som smugglar in silkesmaskar från Japan till Frankrike under 1800-talet.
Under sin tid i Japan förälskar Hervé sig i en väldigt vacker kvinna som visar sig vara älskarinna till en baron i den stad som Hervé bor i och hon verkar inte vilja försvinna från hans tankar. Det vore ju egentligen inte så farligt om det inte vore så att det även tar upp honom helt väl hemma i Frankrike och hos sin fru.

Det finns inte så mycket mer att berätta om Silke. Det är konstigt att säga att jag sträckläste den och att den bara höll en dag, det är nog synonymt med de flesta eftersom att den inte är så tjock. Men så fantastiskt fin den var.
Jag tyckte om Alessandro Baricco sätt att skriva, språket i den här boken tilltalade mig verkligen och där är jag svår flörtad (för det mesta).
Trots sina få sidor så blir man mätt på Silke och jag får veta allt jag vill/behöver veta. Något som inte ens mil långa romaner lyckas med ibland.
Det enda är väl att Hervé egentligen aldrig charmar mig utan istället läser jag vidare för att jag tycker så mycket om hans fru, miljön och så storyn.
Har ni lite tid över för en mysig historia nu i höstvädret så tycker jag absolut att ni ska ta er till närmsta bibliotek/bokhandel/näthandel och låna alt. köpa den här boken. Ni kommer inte bli besvikna.

En liten text till en liten bok. Detta kanske inte är mycket till recension men ett litet boktips en torsdagskväll.

 

Vi hörs!

Kommentera

