Karriär & köksbesvär

 

originaltitel: The Undomestic Goddess
författare: Sophie Kinsella
sidor: ca 368
utgivningsår: 2008

”Du mår bra av att ha krav på dig”
Det är vad Samantha Sweeting fått höra i hela sitt liv och vad hon i vuxen ålder lever efter. För Samantha och hennes familj finns bara jobbet, att jobba 24 timmar om dygnet året om. Samantha mår ju bra av att ha krav på sig och dessutom lär det vara värt allt slit mycket snart då det ryktas att advokatfirman hon arbetat på i sju år tänker erbjuda henne en delägarposition. Allting ser ljust ut för Samantha. Men samma dag som beskedet ska offentligöras händer det som inte får hända och allt är Samanthas fel. I ren chock hoppar Samantha på första bästa tåg och befinner sig plötsligt långt från London. Hon hamnar hos ett förmöget gift par som misstar henne för deras nya hushållerska och Samantha säger inte emot. Vad hon inte verkar inse då är att paret förväntas sig gourmetmat var kväll och att få sina kläder tvättade. Samantha som aldrig tvättat själv och inte ens bemästrar att koka pasta inser att det kanske inte var en så himla bra idé ändå…

Den här boken streckläste jag igår. Jag kan bara säga att jag fastnade direkt.
Efter många tunga böcker behövde jag något lättsamt och då är Kinsella ett ofantligt bra alternativ.
Karriär och köksbesvär har allt man vill ha ut av en chick lit.
Tråkigt nog lade författaren med all sannolikhet endast lika lång tid att skriva de sista sidorna som det tog för mig att läsa dem.
Jag måste säga att jag var nöjd med slutet ca tio sidor tidigare. Utöver det finns det ingenting att klaga på.
Fatta tag i solstolen, gör dig själv en mysig picknick, dra ner till stranden och börja läs. Du kommer inte bli besviken!

Kommentera

