Sushi för nybörjare

originaltitel: Sushi for beginners
författare: Marian Keyes
antal sidor: 502
utgivningsår: 2000

Boken cirkulerar kring de tre kvinnorna Lisa, Ashling och Clodagh.
Lisa, en Londontjej som äntligen tror att hon nått drömjobbet när hon blir erbjuden en post som chefredaktör för den nya tidningen Femme. Men så visar det sig att det är i Dublin och inte i New York tjänsten finns. Dublin långt ifrån vad Lisa hade tänkt sig men det säger hon inte till någon.

Ashling är en riktig Fröken fix-a-lot som likt Mary Poppins kan plocka ut både det enda och det andra ur sin väska. Raka motsatsen från Lisa men lyckas ändå få jobb som Lisas assistent. Hon är också bästa vän med Clodagh, den tredje huvudkaraktären i boken. 

Clodagh är gift med drömmannen och har två barn. Hon borde vara nöjd men det är hon inte. 

Under ett år får vi följa dessa tre kvinnors liv vilka alla tre får sig en törn på ett eller annat vis. 

Marian Keyes är drottningen av chick-lit. Därför tänkte jag att det inte vore fel att läsa en av hennes böcker. Tyvärr började jag helt galet med ”Är det någon där?”. En bok som vid det laget verkligen inte var vad jag ville läsa. Desvärre blev jag då också besviken på Marian Keyes och det tog mig fyra år innan jag öppnade en av hennes böcker igen, den här. Med inte allt för höga förväntningar dök jag in i Lisas, Ashlings och Clodaghs liv.
Boken kanske inte direkt är det bästa jag läst men den fick mig i alla fall att inse varför så många tycker om Marian.  Nu vill jag bara läsa mer av henne. Mer, mer, mer!
Sushi för nybörjare ger mig mer av vad jag vill ha ut av en chick-lit än vad Är det någon där? gör Det är trevligt att boken inte bara cirkulerar kring en karaktär men risken är också, som i mitt fall, att man börjar ogilla en karaktär och dess historia blir olidlig att läsa. Men trots det kan jag känna sympati när jag bör göra det och ilska när jag ska känna ilska.
Ingenting är inte heller självklart från början med karaktärerna och man avslöjas ibland med att ha hoppats på för mycket eller blivit lurad på relationer men till slut får alla vad de förtjänar, precis som i en Austen roman.

Kommentera

