COCKTAILS FÖR TRE

originaltitel: Cocktails for three
författare: Madeleine Wickham
antal sidor: ca 280
utgivningsår: 2000

En gång i månaden möts tre vänner för att dricka cocktails tillsammans på Manhattan Bar. De tre vännerna heter, Maggie, Roxanne och Candice. Trots att de jobbar på samma tidning, Londoner, verkar de bara kunna få ihop en kväll var månad och den kvällen är helig!
Maggie har lämnat London för landet och ska snart, mycket snart, bli mamma. Roxanne är tidningens reseskribent och spenderar det mesta av sin tid på något lyxigt hotell i något varmt land. Candice är yngst i gänget och hennes största fel är att hon vill alla gott.
Mycket snart kommer deras liv förändras drastiskt och till viss del har Candice gamla klasskompis, Heather något med saken att göra. 

Madeleine Wickham känner ni kanske bättre som Sophie Kinsella. Sophie Kinsella är författaren bakom Shopaholic-böckerna, eller ja egentligen är det ju Madeleina Wickham, Sophie Kinsella är ett pseudonym. Ni fattar!
Därför känns det konstigt att skriva följande men jag tror faktiskt att jag tycker mycket bättre om Sophie Kinsella. Jag vet inte riktigt vad som händer när Madeleine Wickhamn hamnar vid pennan men det känns inte alls lika bra.
Mycket från Karriär och köksbesvär kan man finna i den här boken också. Det skiter sig på jobbet, karaktären flyr livet och så finns det en stor villa någonstans. Skillnaden är att den här boken går alldeles för fort. Allting är över på vad som känns som en sekund och inte en relation har man skapat med karaktärerna.
Här får jag skylla lite på det faktum att jag läste den som e-bok, man märker inte av att sidorna fladdrar förbi men det är faktiskt så att jag känner att författaren faktiskt inte brytt sig särskilt mycket om att berätta en historia för mig . Nästa gång det står Madeleine Wickhamn på en bok kommer jag tveka men Sophie Kinsella får gärna komma hem till mig fler gånger.

Kommentera

