NÄR LUCY SULLIVAN SKULLE GIFTA SIG

originaltitel: Lucy Sullivan is getting married
författare: Marian Keyes
antal sidor: ca 640
utgivningsår: 1996

En kväll följer Lucy Sullivan med sia arbetskamrater till en spåkvinna. Mest för att få sig ett gott skratt, tänker Lucy som egentligen tycker allt sådant är larv. Det visar sig också att hon har rätt, spåkvinnan påstår att Lucy kommer vara gift inom ett år. Hon som inte ens har pojkvän och att gifta sig är överhuvudtaget inte med på Lucy Sullivans agenda de närmsta åren.
Men en efter en börjar hennes arbetskamraters spådomar slå in och när Lucy en kväll träffar Gus börjar hon undra om spåkvinnan kanske hade rätt ändå. 

När Lucy Sullivan skulle gifta sig är nog den bok jag tänker på när jag tänker på Marian Keyes. Lucy Sullivan, det har man hört flera gånger. Nu måste jag erkänna att jag faktiskt blivit beroende av den här boken.
Trots sina antal sidor, vi snackar ju Harry Potter, Svärdet & Spiran samt Game of Thrones sidantal här, så vet jag kommer läser den gång på gång. Till viss del kan det bero på att slutet var precis så jag ville ha det och kanske var det också därför jag kastade mig över sidorna för att få reda på hur det skulle gå för Lucy. Även om man vill ruska om henne ibland och skrika: ”Ser du inte vad som händer?! Är du blind?!”
Mycket känner man igen från Sushi för nybörjare; relationerna, intrigerna, karaktärerna. Det som är bra med Marian Keyes är att hon tar upp jobbiga saker också, verkliga saker, men ger oss alltid en gnutta hopp och tar oss igenom det på ett lugnt och sansat sätt. Det blir aldrig tungt och hon vet hur man stillar vår, eller i alla fall min, hunger.
Nästa gång tänker jag slänga mig över Vattenmelonen, vi får väl se hur det går. 

Kommentera

