WARM BODIES

författare: Isaac Marion
antal sidor: 288
utgivningsår: 2010

”Jag är död, men det är inte så farligt!”

Så börjar Warm Bodies, boken om R som är en zombie. Hela världen är fylld med zombies men ingen vet hur det har gått till.
Zombies har inga egna känslor men om de äter en bit av din hjärna upplever de scener ur ditt liv och dina känslor.
Det är så det går till när R träffar Julie, via Julies döda pojkvän. För var bit blir R mer och mer förälskad i Julie och till slut inser han att måste skydda henne från sådana som honom. Men tillsammans är det inte det enda de inser…

Jag blir alltid lika glatt förvånad när jag ser att filmen har en bok bakom sig och lika glad blir jag när böckerna börjar med en mening som utdraget ovan. Jag vill dra minnet tillbaka till Zusaks Boktjuven.
Tacka vet jag zombiekärlek! I ärlighetens namn är jag grymt trött på alla velande vampyr varelser och flickor som faller handlöst för dem. Vi behöver lite ny övernaturlig kärlek och hur optippat är inte zombies?
Slutet på den här boken ger mig inte så mycket som jag hade hoppats på och de sista sidorna går för snabbt för att man ska faktiskt få möjlighet att förstå vad som händer. Kanske är man bortskämd med slag om helmsklyftor och om dödsreliker men dessvärre känns det förhastat. Inte heller är jag överens med de högre makterna i boken, de så kallad Benrangel. Även vad gäller dem känns det som författaren slarvat sig igenom händelserna.
Dock tycker jag om R och jag tycker om Julie. Det som är spännande är ju att det är vår egen lilla zombies synvinkel. Men tro inte man är säker för ibland blir man lurad. Helt plötsligt är det inte Rs tankar utan personen vars hjärna R tuggar på. Vars tankar jag ibland kunde varit utan trots att jag också förstår att de är viktiga för berättelsen.
Vad jag gillar är hur mottaglig Julie är för R till slut, hur avslappnad hon är trots att det är hans sort som gjort att de tvingas sitta instänga i en arena.
Vad kommer till R är han ju bedårande på alla sätt och vis, redan från sida ett. För en gångs skull kan jag se förbi den här hjärnätar biten. Du är förlåten R och så har jag hört rykten om en uppföljare vilken kanske kan ge mig svaren på alla mina hundra frågor.

Sammanfattningen är: tycker man om böcker med slag om helmsklyftor är det kanske inte din typ av bok men tycker man om kärlekshistorier men med en liten udda tvist och ett fräck språk, kanske Hornby eller Nicholls i zombietappning så är det nog boken för dig.

2 thoughts on “WARM BODIES

Kommentera

