Top ten tuesday – till film

Skärmavbild 2013-09-10 kl. 12.02.27

Såg hos Carro att det finns något som heter Top Ten Tuesday. Vilket låter kul.
Dessutom är denna tisdagens tema min melodi. Jag är ju ganska duktig på att läsa böcker som blivit film. Ibland utan att jag vet om det.

Temat lyder:
Top Ten Books I Would Love To See As A Movie/TV Show

1. The Curious Incident of the dog in the night-time av Mark Haddon.
Har längtat efter en film sedan jag läste boken, mest för att jag tucker att det blivit en mycket fin film.

2. Lost dog and lonely hearts av Lucy Dillon.
Egentligen skulle jag kunna tänka mig en mysig liten engelsk film version av vilken som av Lucys böcker.

3. Pride & Prejudice & Zombies av Seth Grahame-Smith.
Har hört rykten om att film är på gång. En cool tvist.

4. Tunnelseende av Keith Lowe
Någon kul version av den här boken hade varit uppskattad. Även om jag ärligt talat tror att den gör sig bäst på bok.

5. Me & Mr. Darcy av Alexandra Potter.
Mer chick flicks åt folket!

6. Laura – flickan från havet av Carolina Gynning
Sverige behöver lite mer dirty crime i filmvärlden.

7. En dag till skänks av Anna Gavalda
Det är ju egentligen en ganska kort bok men en riktigt bra regissör hade kunnat sätta snurr på den.

8. Jokern av Markus Zusak

9. Catcher in the Rye av JD Salinger
Ja det är en klassiker som egentligen ska få vara för sig själv men jag tror ändå den blivit fin som film.

10. A long way down av Nick Hornby
Nick Hornby får avsluta listan.

11 thoughts on “Top ten tuesday – till film

  1. The Curious Incident of the dog in the night-time har jag hemma oläst, har inte varit så sugen på den hittills men då kanske den är värd tiden i alla fall 🙂 Markus Zusak har jag inte läst något av än men skulle gärna vilja!

    • Men det är väl egentligen skönt att inte alla böcker blir film 🙂 Den boken är ju en sådan som egentligen ska få vara ifred för den är så himla bra som bok. Men i en perfekt värld med rätt regissör, rätt manus och rätt skådis hade den nog varit riktigt bra.

Kommentera

