ANNA & THE FRENCH KISS

författare: Stephanie Perkins
utgiven: 2010
antal sidor: 372
förlag: speak

Anna blir, mot sin vilja, skickad på internatskola i Paris. Långt ifrån vännerna i Atalanta och framför allt långt ifrån Toph.
Till en början är Anna långt ifrån upprymd över hennes pappas beslut men allt eftersom börjar hon få nya vänner och vistelsen blir uthärdlig. Särskilt tack vare Etienne St Clair. Som dessutom verkar vara helt perfekt. Det enda problemet är att han har flickvän och Anna har ju faktiskt nästan en pojkvän. 

Jag brottas lite med mig själv om den här boken. En sekunden älskar jag boken och nästa sekund tänker jag: Jag står inte ut, jag kan inte läsa klart.
För Anna & the french kiss är en riktig tonårsbok. I stil med Magenta eller Angus, thongs and perfect snogging. Dessutom är den en riktig klyscha, damen i fråga flyttar till Paris och blir förälskad i den första pojke hon ser. Som dessutom är helt perfekt på alla plan. Hans pappa är fransman. Han talar flytande franska. Har en brittisk accent men har bott en del av sitt liv i USA. Han är vänlig. Ingen översittare precis och dessutom otroligt smart. Det är nästans som om vi fått tonåringarnas Mr Darcy på halsen.
Egentligen tror jag att det inte är Anna jag har några problem med. Anna är faktiskt lite cool och en karaktär, som jag uppfattar det, som är ganska säker i sig själv till skillnad från många andra tonårskaraktärer ute i vida världen.
Jag tror det som får mig att vilja stänga boken helt då och då är att det faktiskt är en tonårsbok och hjärtekross är ett faktum, dessutom tycker jag att språket sviker ibland. MEN, helt plötsligt vänder det och jag måste veta vad som händer med Etienne och Anna, vilket egentligen är uppenbart redan när du köper boken.
Berättelsen dalar ganska så rejält och skiftar snabbt, och plötsligt från högt till lågt. Jag känner inte riktigt att jag får grepp om många av de andra karaktärerna än Anna, för mig kunde alla hennes andra Paris vänner egentligen vara en och samma då de knappt fyller funktion var för sig, och lösningen på Etiennes problem är inget att hurra för. Snarare en snabb lösning, gjord för en tonårsbok vars fokus ligger hundra procent på ung kärlek. Vilket är bra, kärleks bitarna är helt okej och så centrerade vilket det bör vara när man är tonåring.
Men berör boken? Nej tyvärr inte, även om den är lättsam och fin i sina stunder tror jag att min Stephanie Perkins upplevelse stannar här.

Kommentera

