VI MÅSTE SLUTA SES PÅ DET HÄR SÄTTET

författare: Lisa Bjärbo & Johanna Lindbäck
förlag: Gilla Böcker
utgivningsår: 2013
antal sidor: 302

Skärmavbild 2013-10-09 kl. 20.20.34

Hanna är arton år och går sista året på gymnasiet. Hon drömmer om Paris.
Jens är tjugofyra, nyseparerad och har en dotter på fyra år.
Första kvällen Hanna och Jens träffas slår det gnistor nästan direkt men sen blir det inte mer. Förrän nästa gång när Jens helt plötsligt dyker upp på Hannas gymnasieskola som personlig assistent till en elev i hennes klass.
Det är uppenbart att det finns något mellan dem men Jens har ju precis separerat från sin dotters mamma och Hanna, Hanna ska ju åka till Paris direkt efter studenten.

Skärmavbild 2013-10-09 kl. 20.20.20

Jag hade så höga förväntningar på den här boken. Som jag har tjatat om den i snart en månad och som andra tjajat om den.
Till slut kunde jag inte vänta längre utan laddade hem den från Adlibris och sträckläste den under min weekend i Göteborg. Sträckläste 302 sidor när jag var på semester.
Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck, vilken duo!
Till en början måste jag säga att jag givetvis hade alldeles för höga förväntningar, som om den här boken skulle vara svaret på alla våra böner och det är den inte… MEN så himla bra!
Språket är så naturligt, det flyter på. Det är ett underbart talspråk i boken, som att vara en tredje person i Jens och Hannas liv. Precis som att allting händer här och nu, på riktigt. Det är lätt att läsa och inte en enda gång känner jag att det hakar upp sig.
Självklart kan jag också tycka att Hanna och Jens hoppar in i något utan att riktigt tänka efter. Precis som jag ser att andra bloggare skrivit så kan jag irritera mig lite på att Hanna inte tvekar lite mer angående det faktum att Jens har barn. Jens är inte heller försiktig och faktiskt ganska dum ibland men det gör ju också karaktärerna så mänskliga. De är så verkliga och här i verkligheten är vi ju inte perfekta, vi hoppar in i förhållande utan att tänka genom det. Det är nog därför jag tycker om Hanna och Jens. Det är nog också därför jag tycker om den här boken.  Punkt.

2 thoughts on “VI MÅSTE SLUTA SES PÅ DET HÄR SÄTTET

  1. Jag tyckte inte om Hanna så mycket, tyckte att hon framställdes som alldeles för ”perfekt”. Och Märta? Vem var egentligen Märta, mer än ett bollplank för Hanna att ta ut sina sorger mot?

    • Jag kan absolut hålla med Märta. Jag tror jag kom på mig själv med att undra vad hon hade för funktion.
      Däremot såg jag nog inte Hanna som perfekt. Tror mer i så fall att Hanna själv såg sig som perfekt. Jag tyckte faktiskt att hon var lite påstridig ibland och naiv. Hon såg ju inte riktigt situationen som den var. Men det är roligt hur man ser olika på saker 🙂

Kommentera

