FÖRR ELLER SENARE EXPLODERAR JAG / Eller en kärleksförklaring till John Green

författare: John Green
förlag: Månpocket (den jag läste)
utgiven år: 2012
antal sidor: 308

En bit på vägen: På senvintern mitt sjuttonde levnadsår kom min mamma fram till att jag var deprimerad…

Det är egentligen dumt att skriva något när jag fortfarande befinner mig i den här världen. Jag läste mer eller mindre ut den för en timme sedan. På tåget. Det krävdes riktigt mycket för att inte gråta floder där bland folk.
Den här boken är också en sådan bok alla pratat om och till slut gav jag efter. Läste den själv.
Jag vill bara säga att John Green är ett geni. Det här är en briljant bok och innehåller ett sådant fantastiskt språk att jag inte vet var jag ska ta vägen. Sida efter sida är fylld med genomtänka meningar  och jag har i stort sett märkt hela boken.
Detta är nog första (och sista) gången jag satt hundöron i en bok. Jag vill läsa boken om och om igen. I alla fall fram till kapitel tjugoett och sedan börja om. Kapitel tjugoett och framåt, de är också bra men ack så tunga.
Här spills inte massa tid på velande fram och tillbaka. Augustus är tydligt förälskad i Hazel och vice versa. Det finns ju ingen tid att förlora, det hela måste ju ske snart. Jag tycker om hur Hazel hoppar mellan att vara klok och vuxen för att sedan helt plötsligt hoppa till att bli tonåring, fast mest för att hon försöker vara det. Jag tycker om Augustus för att Augustus är Augustus.
Man vill bara stå där på tåget, efter att ha läst klart den och skrika: ”Fattar ni inte? Fattar ni inte att ni måste läsa den här. ”
Sen är det klart att det krävs ett starkt psyke för den är tung och jag är själv förvånad över att jag, som blickar bort vid åsyn av en ”Flickan med de röda skorna”-bok, faktiskt läser den här och älskar den!
Jag kan ångra nu i efterhand att jag inte läste den på engelska, jag vill ju njuta av John Green på hans språk. Men eftersom jag som sagt kan läsa den om och om igen så kan jag lika gärna klicka hem på originalspråket också.
Men just nu, i denna sekund känner jag att jag aldrig mer behöver läsa en annan bok i hela mitt liv.

Den här gången får ni klicka på bilden för att komma till Adlibris beskrivning av boken.

Kommentera

