JAG VILL TACKA JONATHAN & JOE!

Författare: Den fantastiske Jonathan Tropper
Förlag: Min var Gilla böcker
Utgiven år: 2004
Antal sidor: 365

Joe Goffman är 34 år gammal och har gjort sig en förmögenhet på sin debutbok, ”Bush Falls”. Det är en utlämnande, självbiografisk roman om hans uppväxt, som inte bara blottar hans innersta hemligheter, utan också avslöjar allt han vet (och inte vet) om alla andra i den lilla staden där han växte upp. Detta har inte oroat Joe, inte ens efter att boken filmatiserats med Leonardo DiCaprio i huvudrollen, eftersom han inte varit i sin hemstad på 17 år och heller aldrig tänker återvända. Men en natt väcks han av ett telefonsamtal, som förändrar allt. Joes far har fått en stroke och ligger i koma och Joe måste komma hem. Hämtad från Bokus

Nu har Jonathan och Joe fått mig tillbaka på spåret!
Slutet ja det lämnar mig helt otillfredsställd men helt otroligt så är jag tillfreds med det.
Inte ett enda ord av den här boken känns krystad utan hela storyn flyter på helt okomplicerat. Alla i Bush Falls är sådär trasiga som man vill att de ska vara, alla har de sina skavanker.
Det enda som lämnar mig undrade är alla de där paketen Wayne beställer, tänk om de ändå kunde få fylla någon mer mening. Men det är klart det är inte Waynes historia. Eller? Egentligen är ju inte detta bara Joes historia det är alla i Bush Falls och det är det som är så underbart och bra med den här boken. Alla är så mänskliga och alla felar. Så fantastiskt!

Jag ska säga att jag var mycket skeptisk till Troppers böcker men nu är jag helt omvänd och sitter för tillfället här bakom skärmen och parerar författande av den här texten med att beställa hem hans böcker.
Gör det ni också!

 

 

Kommentera

